o nas





Przychodnia Ceramiczna to fundacja założona przez Klaudię Gawin. Misją fundacji jest propagowanie sztuki ceramicznej, dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i korzystanie z różnorodności możliwości jaką daje glina.
Zajmujemy się edukacją ceramiczną, pracą warsztatową, organizowaniem plenerów w technice raku, odymiania, prowadzimy szkolenia dla instruktorów oraz nauczycieli. Organizujemy również kursy toczenia na kole garncarskim, pokazy wypalania w technice raku, szkolenia z tworzenia szkliw, między innymi krystalicznych i wysokotemperaturowych. Pracujemy również z osobami niepełnosprawnymi i z osobami po kryzysach psychicznych.
Również same pracujemy twórczo, szczególnie interesują nas techniki plenerowe - wschodnia technika szybkiego wypału raku, technika odymiania, wypały ceramiki w piecu na drewno w wysokiej temperaturze, tworzenie szkliw wysokotemperaturowych oraz szkliwa krystaliczne. Nasza praca jest naszą pasją:)

Chętnie współpracujemy z innymi organizacjami pozarządowymi i miłośnikami sztuki ceramicznej.

Ekipę tworzą:



Klaudia Gawin - jestem absolwentką tkaniny na łódzkiej ASP i Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej. Robiłam dyplom z ceramiki i tkactwa, uzyskałam tytuł Mistrza. Ceramiką zajęłam się 15 lat temu dzięki szczęśliwemu zrządzeniu losu i tak już zostało.

To, co w ceramice jest najbardziej fascynujące, to kontakt z żywym materiałem, jakim jest glina, oraz ogrom możliwości jaki daje. Wielu technik jeszcze nie spróbowałam, o wielu nie wiem że istnieją....to sprawia że ceramika jest tak fascynująca, wciąż mam możliwość nauczyć się czegoś nowego. To, co mnie pociąga w pracy ceramiczki, to również kontakt z drugim człowiekiem, możliwość spotkania, rozmowy, czasami wspólnej pracy, wymiany doświadczeń. Każdy etap jest fascynujący...tworzenie pracy, mieszanie szkliwa, siedzenie przy piecu i dokładanie drewna, moment otwarcia pieca i zobaczenie efektów! Bezcenne!

Pragnę dzielić się tą fascynacją z osobami otwartymi na to, że efekt pracy nie zawsze jest pewny i przewidywalny:), w Przychodni prowadzę zajęcia dla dorosłych, szkolenia ze szkliw krystalicznych, kursy tematyczne, wypały raku, naked raku, horse hair, kopermat, szkolenia z komponowania szkliw wysokotemperaturowych. Lubię swoją pracę, zmianę jaką ze sobą niesie. 

https://www.instagram.com/klaudiagawinceramika/




Maciej Witek





Ceramika fascynuje mnie od dawna, jej potencjał, piękno i nieprzewidywalność. Od 2016 roku uczę się wielu technik pracy z gliną, tworzę własną sztukę i realizuję zamówienia. W 2019 roku zacząłem współpracować z Klaudią Gawin realizując razem różne projekty. Koło garncarskie fascynowało mnie już wiele lat przed rozpoczęciem mojej ceramicznej przygody, dlatego to właśnie toczenie na kole stało się moją wiodącą techniką w ceramice. Jak już pisałem potencjał który daje nam kawałek tak wspaniałego materiału jak glina jest nieskończony. Kocham to co robię, każdy dzień to przygoda, to fascynujące spotkanie. Gdy siadam do pracy, nigdy dokładnie nie wiem czym tego dnia glina mnie zaskoczy, ale właśnie to jest w tej pracy najbardziej inspirujące i czyni ten zawód niezwykłym.




Katarzyna Witek



Jestem filologiem angielskim z przygotowaniem pedagogicznym i doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą. Ciekawią mnie różne ścieżki w życiu, nie lubię ograniczać się do jednej dziedziny; jednak, jeśli coś mnie fascynuje- daję nurka głęboko;) Tak jest z ceramiką-  zaciekawienie procesem, bogactwem technik i środków wyrazu towarzyszy mi od lat. Wykorzystuję różne techniki i łączę style, nie ograniczam swojego warsztatu tylko do ceramiki użytkowej. Mam wrażenie, że im więcej wiem i doświadczam, tym więcej chcę poznawać, a praca z tak wdzięcznym materiałem, jakim jest glina, daje te możliwości. W pracy z dziećmi widzę wartość przede wszystkim w samej możliwości doświadczania przez nie gliny jako naturalnego materiału. To, czy znajdą w tym drogę do wyrażania siebie, czy sposób na wyciszenie emocji, czy, zwyczajnie, dobrą zabawę, zależy tylko od nich.




współpraca:

Dagmara Horab



Dagmara Horab (ur. 1973) mieszka i pracuje w Łodzi, jest absolwentką tutejszej ASP. Tworzy niewielkich rozmiarów obiekty rzeźbiarskie, eksperymentując ze swoimi ulubionymi tworzywami: żywicą epoksydową i gipsem. Oszczędną narrację łączy z niespotykanymi rozwiązaniami warsztatowymi. Dagmara Horab przedstawia kruche istoty, zabezpieczone w swoich kapsułach przed wpływem zewnętrznego świata – ludzkie sylwetki i twarze zalane gęstą, przeźroczystą materią. Niedostępne, odizolowane, tajemnicze postaci budzą skojarzenia z granicznymi sytuacjami dotyczącymi ciał: snem, hibernacją, życiem płodowym i śmiercią. Uosabiają pytanie o możliwości i ograniczenia ludzkiego ciała jako schronienia dla naszej tożsamości.



Emilia Musiał




Moja ceramika jest różnorodna. Nie potrafię być wierna jednej technice, konkretnej estetyce prac, czy ograniczyć się do wybranej tematyki. Może jest to wynik współpracy z wieloma różnymi ceramikami, z których każdy potrafił zarazić mnie swoją pasją i pokazać zupełnie inne podejście do pracy z gliną. Może wpływ na to mają zmienne okoliczności warsztatowe i zasoby sprzętu, bo wiadomo, że w ceramice zaplecze materialne ma duże znaczenie. A może po prostu to ogromna ciekawość pcha mnie co rusz w inne zakamarki tego fascynującego rzemiosła. W końcu cały czas się uczę...



Joanna Biela Garrido
joannabielagarrido.


Dariusz Kuźniak

instagram:  dariusz_kuzniak_ceramics