o nas





Przychodnia Ceramiczna to fundacja założona przez Klaudię Gawin. Misją fundacji jest propagowanie sztuki ceramicznej, dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i korzystanie z różnorodności możliwości jaką daje glina.
Zajmujemy się edukacją ceramiczną, pracą warsztatową, organizowaniem plenerów w technice raku, odymiania, prowadzimy szkolenia dla instruktorów oraz nauczycieli. Organizujemy również kursy toczenia na kole garncarskim, pokazy wypalania w technice raku, szkolenia z tworzenia szkliw, między innymi krystalicznych i wysokotemperaturowych. Pracujemy również z osobami niepełnosprawnymi i z osobami po kryzysach psychicznych.
Również same pracujemy twórczo, szczególnie interesują nas techniki plenerowe - wschodnia technika szybkiego wypału raku, technika odymiania, wypały ceramiki w piecu na drewno w wysokiej temperaturze, tworzenie szkliw wysokotemperaturowych oraz szkliwa krystaliczne. Nasza praca jest naszą pasją:)

Chętnie współpracujemy z innymi organizacjami pozarządowymi i miłośnikami sztuki ceramicznej.

Ekipę tworzą:



Klaudia Gawin - jestem absolwentką tkaniny na łódzkiej ASP i Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej. Robiłam dyplom z ceramiki i tkactwa, uzyskałam tytuł Mistrza Ceramiki wyrobów użytkowych i ozdobnych. Ceramiką zajęłam się ponad 20 lat temu dzięki szczęśliwemu zrządzeniu losu i tak już zostało. 

W ceramice najbardziej pociąga mnie praca z żywym materiałem, jakim jest glina oraz ogrom możliwości jaki daje. Wciąż odkrywam nowe ścieżki, zachwycam się różnorodnością technik artystycznego wyrazu.Tworzenie ceramiki i dzielenie się nią ma także aspekt społeczny, to również kontakt z drugim człowiekiem, możliwość spotkania, rozmowy, czasami wspólnej pracy, wymiany doświadczeń. To aspekt najbardziej wzbogacający mnie.

 Każdy etap ceramicznej przygody jest fascynujący...tworzenie pracy, mieszanie szkliwa, siedzenie przy piecu i dokładanie drewna, moment otwarcia pieca i zobaczenie efektów! Bezcenne!

Moje serce skradł proces i efekty wypału w piecu opalanym drewnem w wysokiej temperaturze,własnoręczne mieszanie szkliw z popiołów różnych drzew i innych roślin, kontakt z ogniem, drewnem, siedzenie przy piecu i karmienie go aby osiągnął wysoką temperaturę. Kiedy otwieramy piec po wypale zawsze towarzyszy temu wzruszenie, jakie piękne efekty stworzył ogień, jak pięknie zachowały się szkliwa popiołowe, jak niepowtarzalne efekty uzyskaliśmy. Nasz piec nazywa się Ogniomir;)

 Miłością do ceramiki pragnę dzielić się z osobami otwartymi na to, że efekt pracy nie zawsze jest pewny i przewidywalny:), w Przychodni Ceramicznej prowadzę warsztaty dla dorosłych, szkolenia ze szkliw krystalicznych ( razem z Dariusz Kuźniak), warsztaty tematyczne, wypały raku, naked raku, horse hair, copermatt (razem z Emilia Musiał, Wojciech Walczak), szkolenia z komponowania szkliw wysokotemperaturowych (razem z Emilia Musiał). Oczywiście prowadzę również wypały w piecu opalanym drewnem, który zbudowałam z Emilią Musiał.

 Wciąż lubię swoją pracę. 

https://www.instagram.com/klaudiagawinceramika/



współpraca:

Dagmara Horab



Dagmara Horab (ur. 1973) mieszka i pracuje w Łodzi, jest absolwentką tutejszej ASP. Tworzy niewielkich rozmiarów obiekty rzeźbiarskie, eksperymentując ze swoimi ulubionymi tworzywami: żywicą epoksydową i gipsem. Oszczędną narrację łączy z niespotykanymi rozwiązaniami warsztatowymi. Dagmara Horab przedstawia kruche istoty, zabezpieczone w swoich kapsułach przed wpływem zewnętrznego świata – ludzkie sylwetki i twarze zalane gęstą, przeźroczystą materią. Niedostępne, odizolowane, tajemnicze postaci budzą skojarzenia z granicznymi sytuacjami dotyczącymi ciał: snem, hibernacją, życiem płodowym i śmiercią. Uosabiają pytanie o możliwości i ograniczenia ludzkiego ciała jako schronienia dla naszej tożsamości.


Emilia Musiał




Moja ceramika jest różnorodna. Nie potrafię być wierna jednej technice, konkretnej estetyce prac, czy ograniczyć się do wybranej tematyki. Może jest to wynik współpracy z wieloma różnymi ceramikami, z których każdy potrafił zarazić mnie swoją pasją i pokazać zupełnie inne podejście do pracy z gliną. Może wpływ na to mają zmienne okoliczności warsztatowe i zasoby sprzętu, bo wiadomo, że w ceramice zaplecze materialne ma duże znaczenie. A może po prostu to ogromna ciekawość pcha mnie co rusz w inne zakamarki tego fascynującego rzemiosła. W końcu cały czas się uczę...



Grzegorz Ośródka






Joanna Biela Garrido
joannabielagarrido.


Dariusz Kuźniak

instagram:  dariusz_kuzniak_ceramics